Jaarthema 2023-2024

.
Twijfel, Troost & Twinkeling

Het jaarthema voor het nieuwe seizoen Fonteinwerk 2023-2024 is Twijfel, Troost & Twinkeling. Dit jaarthema biedt ons de mogelijkheid om de basis van het Christelijk geloof te vieren én te delen met mensen om ons heen. Hoewel de drie hoofdthema’s willekeurig lijken, zijn ze dat allerminst. Het zijn drie deuren die ons toegang bieden tot de kernelementen van ons geloof.

Achter de eerste deur, Twijfel, vinden we alles wat het leven kwetsbaar en onzeker maakt. Hier gaat het niet over oppervlakkige twijfel: ik twijfel of ik vandaag een groen of een blauw shirt ga dragen. Nee, achter die oppervlakkige twijfel ligt veel fundamentelere twijfel. Die twijfel voelen we niet elke dag, maar is er wel altijd. Soms komt ze ons keihard tegemoet. Bijvoorbeeld als iemand ziek wordt van wie we houden: twijfel over het leven zelf. Of andere keren ontmoeten we haar wanneer we niet weten welke keuze we moeten maken voor school of werk: hoe kom ik werkelijk tot mijn bestemming? Wie mag ik zijn als mens?

De tweede deur, Troost, is feitelijk niets meer en niets minder dan de centrale boodschap van het Christelijk geloof: God is in Jezus bij ons, hoeveel er ook misgaat, hoe onzeker het leven soms ook is en hoe weinig houvast we ook hebben. Deze houvast is zeker: in het leven, sterven en de opstanding van Jezus vinden we troost. Die troost is letterlijk troost in ons verdriet. Maar ze is ook hoop en perspectief: we krijgen een nieuwe kans! Tenslotte zou je kunnen zeggen dat die troost evangelie is. Dat betekent letterlijk: goed nieuws!

Zo kom je vanzelf bij de derde deur, Twinkeling. Want als je leeft vanuit die troost komt er nieuwe en aanstekelijke glans over je bestaan. Je merkt zelf dat je de dingen in een ander licht ziet en anderen in jouw ook iets zien stralen. Twinkeling! Leven vanuit geloof is echt niet altijd makkelijk. Leven vanuit geloof is geen zoetsappig sprookje vol roze wolken. Maar het is wel sprankelend, levend, echt!

Aan de drie grote thema’s van dit jaarthema hangen we verschillende onderwerpen op die belangrijk zijn voor ons leven met God. We stellen de vraag naar twijfel in je geloof. Kan je als gelovige twijfelen aan God? We kijken naar troostrijke liederen die de kerk heeft gekregen van het Joodse volk, de psalmen. We denken na over een aanstekelijk leven als christen. Kunnen mensen de twinkeling van geloof in onze ogen zien? Het ritme loopt elke maand ongeveer hetzelfde: de eerste dienst over twijfel, de tweede over troost en een derde over twinkeling. Maar, we gaan er vrij mee om!

U gebruikt een verouderde browser!

Werk uw huidige browser bij naar de laatste versie. Update mijn browser nu

×